Muzica Afrobeat este o combinatie de diferite genuri muzicale: muzica traditionala yoruba (specifice populatie youruba din Nigeria si Benin, si binecunoscuta pentru traditia folosirii avansate a tobelor in special a tobei traditionale dundun sub forma de clepsidra), jazz, muzica highlife (originara din Ghana in anii 1900 si raspandita in Sierra Leone, Nigeria si alte tari vest africane, caracterizata prin faptul ca se canta cu ghitari multiple intr-o astfel de trupa si cu trompete cantate in stil jazz), funk, cantat vocal sub forma melodiilor liturgice, toate acestea fuzionate cu diferite tipuri de percutii si stiluri de a canta cu vocea; acest gen muzical a fost popularizat in Africa in anii 1970.
Principalul creator al acestui gen muzical a fost multi-instrumentalistul nigeria si liderul de formatii Fela Kuti, cel care i-a dat numele genului, folosindu-l pentru a revolutiona structura muzicala si deasemenea a revolutiona contextul politic in tara sa Nigeria. Kuti, a fost cel ce a inventat termenul de ‘‘afrobeat’’ dupa reintoarcerea sa dintr-un turneu in Statele Unite cu grupul sau Nigeria 70 (la inceput sub numele de Koola Lobitos). Afrobeat cuprinde si melodii liturgice, cantat vocal sub forma chemarii si a raspunsului la chemare si ritmuri complexe ce interactioneaza cu cele precizate mai sus.
Noua muzica a fost intampinata cu urari de bun venit intr-un club pe care Kuti la deschis, numit Afro-Shrine. Pana la venirea sa in Nigeria, Kuti deasemenea si-a schimbat numele formatiei sale in Africa 70. Trupa a avut o sedere si bineinteles concerte, 5 ani in acel club, din anul 1970 si pana in anul 1975, in timp ce acest gen muzical prospera din ce in ce mai mult in randul tinerilor. Afrobeat este acuma unul dintre cele mai recunoscute genuri muzicale din lume si care a influentat multi muzicieni occidentali cat si africani prin stil exuberant al muzicii si datorita poli-ritmurilor, ritmurilor complexe ce caracterizeaza aceasta muzica.
Originea: acest gen muzical s-a nascut in partea de sud a Nigeriei in anii 1960, unde Fela Kuti a experimentat cu diferite si multe forme ale muzicii contemporane africane ale acelui timp. Predominant in muzica sa si muzica Lagbaja (muzica traditionala acelei zone a Nigeriei), sunt armoniile si ritmurile africane, luand diferite elemente si combinandu-le, modernizandu-le si imbunatatindu-le. Partea politica este esentiala pentru acest gen muzical, de cand fondatorul Fela Kuti a folisit critica sociala pentru a pava drumul unei schimbari sociale. Mesajul sau poate fi descris ca, controversat si unul al confruntarii, care poate fi aflat in raport cu climatul politic din majoritatea tarilor din Africa in anii 1960; multe din aceste tari se confruntau cu problemele injustitiei politice si cu coruptia militara in timp ce isi reveneau din tranzitia formelor de guvernamant coloniale la o guvernare independenta. In timp ce genul se raspandea pe tot continentul african, multe trupe au inceput sa cante acest nou stil de muzica. Inregistrarile acestor trupe si cantecele lor rar au fost auzite in afara continentului sau in afara tarilor de unde proveneau acele trupe, insa acuma pot fi gasite pe compilatii si pe cd-uri in magazinele de specialitate.
Instrumentatia, o trupa mare de muzicieni (de la 15 la 30 de membri, in era Afrobeat a lui Fela Kuti) si cantareti ce interpretau si transmiteau energie era formata din:
– Vocea principala (liderul, care putea canta si la saxofon si facea si solo-uri de voce si nu numai)
– Vocile de pe refren, sau backing vocals (vocile de sustinere a liderului, aici puteau intra cei ce cantau si la trompete)
– Ghitarele ritmice (cantau un tipar vibrant, din muzica funk)
– Ghitara tenor (canta pe un fagas de ritm ostinato)
– Ghitara bass
– Bateria sau tobele, in mod general canta sub forma percutiei poliritmice
– Saxofoane
– Trompete
– Orga sau orga electronica
– Conga ritmica 1
– Conga ritmica 2
– Conga solo (liderul)
– Akuba, un set de 3 conga mici ce se cantau cu bete (cantau solo-uri si ostinato-uri)
– Betele sau Claves (instrument de percutie, idiofon-adica ce scoate sunete prin vibratia sa, ce contin 2 perechi de bete cilindrice groase sub forma diblurilor, de circa 20-30 cm), acestea erau cantate tot in modul ostinato
– Shekere (instrument din Africa de Vest, fomat din tartacuta uscata cu un sirag de margele tesute pe o plasa ce acopera acea tartacuta)
Influenta: multi muzicieni de jazz au fost atrasi de afrobeat. De la Roy Ayers in anii 1970 la Randy Weston in anii 1990, au existat colaborari ce au dus la inregistrarea de albume cum ar fi Africa: Centre of the World a lui Roy Ayers, realizat la casa de discuri Polydor in anul 1981. In anul 1994, americanul Branford Marsalis, saxofonist de jazz a inclus o mostre din piesa lui Fela Kuti „Beast of No Nation” pe albumul sau Buckshot LeFonque. Noua generatie de DJ-i si muzicieni ai anilor 2000 ce s-au indragostit in mod egal de materialele discografice ale lui Kuti cat si de alte materiale discografice rare, au realizat compilatii di remixuri ale acestor inregistrari, astfel re-introducand acest gen muzical unor noi generatii de ascultatori si de fani de afropop si groove.
Muzicieni de afrobeat: Fela Kuti, Kola Ogunkoya, Sonny Okosun, Tony Allen
Muzica afrobeat, azi, sunt cateva trupe de afrobeat care sunt active pe plan mondial si in zilele noastre. Afrobeat in perioada recenta este adesea mixat cu alte genuri muzicale, cum ar fi: hip-hop, makossa (muzica populara in zonele urbane din Camerun), gospel, yahoozee si galala.
Trupe moderne si artisti de afrobeat includ urmatorii: Adé Bantu, muzician germano-nigerian; Lágbájá, muzician nigerian; Kokolo, un grup de afrobeat din New York City; Nomo, o trupa ce leaga mai multe stiluri de muzica in sunetul original de afrobeat; Ariya Astrobeat Arkestra, o trupa de 10 muzicieni ce fuzioneaza afrobeat-ul cu sunetul specific muzicii space-jazz a anilor 1970, trupa din Leeds – Marea Britanie; Afrodizz, o formatie din 8 muzicieni din Montreal – Canada; Tony Allen, tobosarul ce a cantat in trupa lui Fela Kuti; Antibalas, din Brooklyn-New York, o orchestra de afrobeat formata din membri de diferite etnii; Funsho Ogundipe, muzician nigerian; Chopteeth, o orchestra internationala de 14 membri cu sediul central in Washington D.C.; Femi Kuti, muzician nigerian, fiul al lui Fela Kuti; Seun Kuti, muzician nigerian, fiul al lui Fela Kuti; Weird MC, muzician nigerian; May7ven, muzician britanic de origine nigeriana; Mr. Something Something, un grup de muzica afrobeat din Canada si nu in ultimul rand Chicago AfroBeat Project.
Originea stilistica: Funk, muzica highlife, jazz si muzica Yoruba
Originea culturala: in Nigeria, anii 1970
Instrumente muzicale: ghitara bass, conga, tobele, ghitara, trompete, claviaturi, percutie, saxofon, shekere, partea vocala sau vocea
Popularitate: atentia internationala asupra genului a fost captata inca din anii 1980

Anunțuri